Tatacara dan Adab-adab
Menyembelih Haiwan Menurut Sunnah
Dalam hadis-hadis yang sahih,
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam apabila menyembelih haiwan sama ada
untuk korban (udhiyah) atau hadyu (ketika haji), beliau menyembelih dengan
tangannya sendiri. Dari sini menunjukkan sebahagian dari sunnah-sunnah
penyembelihan haiwan adalah berusaha untuk menyembelih dengan tangan sendiri.
Tetapi sayangnya pada hari ini
ramai dari kalangan umat Islam yang tidak mampu untuk melaksanakan
penyembelihan secara individu atau dengan tangannya sendiri. Antaranya
disebabkan tidak memiliki ilmu, takut, tidak biasa, dan tidak yakin (was-was).
Maka, tulisan ini penulis usahakan dari hasil bacaan dan catatan peribadi
penulis sebagai perkongsian buat para pembaca semua yang memiliki semangat dan
minat untuk memahami persoalan ini dari kaca-mata yang syar’i dan sunnah.
Semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala
menjadikannya bermanfaat buat diri penulis dan para pembaca di luar sana sama
ada di dunia mahupun di akhirat. Kepada Allah jualah penulis mengharapkan
kebaikan, rahmat, dan petunjuk yang berterusan.
[Pertama] Ihsan Terhadap
Haiwan Sembelihan
Di antara cara dan sikap ihsan
yang disunnahkan ketika melaksanakan penyembelihan haiwan adalah:
1. Tidak menajamkan pisau di
hadapan haiwan yang akan disembelih.
2. Tidak menyembelih haiwan di
hadapan haiwan-haiwan lain yang akan disembelih.
3. Tidak membawa haiwan ke tempat
sembelihan dengan cara yang kasar.
4. Memilih cara paling mudah dan
yang paling kurang menimbulkan rasa sakit. (an-Nawawi, Syarah Shahih Muslim,
13/106. Al-Mubarakfuri, Tuhfah al-Ahwadzi, 4/553)
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam bersabda:
إِنَّ
اللَّهَ كَتَبَ الْإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ فَإِذَا قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوا
الْقِتْلَةَ وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذَّبْحَ وَلْيُحِدَّ أَحَدُكُمْ
شَفْرَتَهُ فَلْيُرِحْ ذَبِيحَتَهُ
“Sesungguhnya Allah telah
mewajibkan supaya sentiasa bersikap ihsan (baik) terhadap segala sesuatu.
Apabila kamu hendak membunuh, maka bunuhlah dengan cara yang paling baik.
Apabila kamu hendak menyembelih haiwan, maka sembelihlah dengan cara yang
paling baik iaitu dengan menajamkan alat sembelihan dan hendaklah meletakkan
haiwan dalam keadaan yang selesa.” (Hadis Riwayat Muslim, 10/122, no. 3615)
Maksud, “... hendaklah meletakkan
haiwan dalam keadaan yang selesa.” adalah dengan menajamkan pisau dan
mempercepatkan pergerakan pisau ketika menyembelihnya. (an-Nawawi, Syarah
Shahih Muslim, 13/106)
Pisau (alat menyembelih)
hendaklah ditajamkan lebih awal sebagaimana kata Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam:
أتريد أن
تُمِيتَها موتاتٍ هَلاَّ حَدَدْتَ شَفْرَتك قبل أن تُضْجِعَها
“Adakah kamu mahu membunuhnya dua
kali? Tajamkanlah pisau terlebih dahulu sebelum kamu membaringkannya.” (Hadis
Riwayat al-Hakim, 4/257, no. 7563. Dinilai sahih oleh adz-Dzahabi)
Di antara hikmahnya adalah supaya
haiwan tidak dibiarkan berada dalam keadaan tertunggu-tunggu, ketakutan, dan
tidak selesa.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam melarang membunuh haiwan tanpa sebab yang wajar. Beliau bersabda:
مَا مِنْ
إِنْسَانٍ قَتَلَ عُصْفُورًا فَمَا فَوْقَهَا بِغَيْرِ حَقِّهَا إِلَّا سَأَلَهُ
اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنْهَا قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا حَقُّهَا قَالَ
يَذْبَحُهَا فَيَأْكُلُهَا وَلَا يَقْطَعُ رَأْسَهَا يَرْمِي بِهَا
“Sesiapa dari kalangan manusia
yang membunuh seekor burung atau yang selain darinya tanpa haknya, maka Allah
akan meminta dia bertanggungjawab kelak di akhirat.” Para sahabat bertanya,
“Wahai Rasulullah, apa haknya?” Rasulullah menjawab, “Disembelih lalu dimakan,
dan janganlah seseorang memotong kepalanya (membunuhnya) lalu dibuang.” (Hadis
Riwayat an-Nasaa’i, 13/312, no. 4274. Dinilai dhaif oleh al-Albani)
Selain itu, Rasulullah
Shallallahu ‘alaihiwa Sallam juga melarang memukul muka haiwan, melarang
mencaci haiwan, berlaku kasar, menyakitinya, serta melarang melaknat atau
mengejek haiwan. Ini disebutkan dalam hadis-hadis yang lain.
Dalil-dalil yang dibentangkan ini
menunjukkan bahawa Islam adalah agama yang sangat menganjurkan sikap ihsan
bukan sahaja kepada sesama manusia, tetapi juga terhadap para haiwan. Bukan
sahaja ketika haiwan tersebut hidup, tetapi juga ketika hendak menyembelih atau
setelah membunuhnya.
[Kedua] Haiwan Yang Boleh
Disembelih
Haiwan yang boleh disembelih
adalah dari jenis haiwan darat yang mengalirkan darahnya dan halal dimakan. Ini
adalah seperti unta, lembu, kambing, kijang, ayam, itik, dan angsa.
Imam an-Nawawi rahimahullah
menyebutkan:
قال بعض
العلماء والحكمة فى اشتراط الذبح وانهار الدم تميز حلال اللحم والشحم من حرامهما
وتنبيه على أن تحريم الميتة لبقاء دمها
“Sebahagian ulama menyatakan
bahawa hikmah pada syarat sembelihan (adz-Dzabh) dan mengalirkan darah
(an-nahr) adalah bagi membezakan di antara kehalalan daging dan lemak dari yang
mengharamkannya. Perlu diperhatikan bahawa bangkai diharamkan (antaranya) kerana
ia tidak mengalirkan (mengeluarkan) darah di dalam tubuhnya.” (an-Nawawi,
Syarah Shahih Muslim, 13/123)
Adapun haiwan darat dari jenis
yang mengalir darahnya yang tidak halal dimakan berdasarkan dalil-dalil yang
telah ditentukan, maka ia adalah haram walaupun setelah disembelih, dan matinya
tetap dihukumkan sebagai bangkai.
Manakala haiwan yang tidak
memiliki darah yang mengalir atau tidak boleh disembelih (kerana tidak memiliki
leher), jika ia mati maka matinya dianggap sebagai bangkai. Kecuali bangkai
setiap jenis haiwan air dan bangkai belalang, ia halal dimakan walaupun tanpa
melalui proses sembelihan.
Sabda Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wa Sallam:
أُحِلَّتْ
لَنَا مَيْتَتَانِ، وَدَمَانِ. فَأَمَّا الْمَيْتَتَانِ: فَالْحُوتُ وَالْجَرَادُ،
وَأَمَّا الدَّمَانِ: فَالْكَبِدُ وَالطِّحَالُ
“Dihalalkan bagi kita dua bangkai
dan dua jenis darah. Dua bangkai tersebut adalah bangkai ikan dan belalang,
manakala dua darah tersebut adalah hati dan limpa.” (Hadis Riwayat Ahmad,
10/16, no. 5723. Dinilai sahih oleh al-Albani dan hasan oleh Syu’aib
al-Arnauth)
Juga sebagaimana sabda beliau
yang lain:
هُوَ
الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ مَيْتَتُهُ
“Laut itu suci airnya dan halal
bangkainya.” (Hadis Riwayat Malik, Abu Daud, at-Tirmidzi, an-Nasaa’i, dan Ibnu Majah.
Hasan sahih sebagaimana kata at-Tirmidzi)
[Ketiga] Menghadapkan Haiwan
Sembelihan Ke Arah Kiblat
Disunnahkan agar haiwan
dihadapkan ke arah kiblat ketika menyembelihnya.
Nafi’ mengatakan:
أن بن
عمر كان يكره أن يأكل ذبيحة ذبحه لغير القبلة
“Bahawasanya Ibnu ‘Umar tidak
suka makan daging haiwan yang tidak menghadap kiblat ketika disembelih.”
(al-Mushannaf ‘Abdurrazzaq, 4/489, no. 8585)
Demikian juga dengan Ibnu Sirin,
beliau mengatakan:
كان
يستحب أن توجه الذبيحة إلى القبلة
“Dianjurkan supaya menghadapkan
haiwan ketika disembelih ke arah kiblat.” (al-Mushannaf ‘Abdurrazzaq, 4/489,
no. 8587)
Ini adalah sebagaimana perbuatan
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam ketika menyembelih unta hadyu di Mina.
Beliau hadapkan unta-unta yang hendak disembelih ke arah kiblat. Riwayat ini
diriwayatkan oleh Imam Malik dalam al-Muwaththa’, 3/554-555, no. 1405. Dinilai
sahih oleh ‘Abdul Qadir al-Arnauth dalam Tahqiq Jami’ al-Ushul, 3/342)
[Keempat] Membaringkan Haiwan
(yang berupa kambing atau sejenisnya)
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam pernah memerintahkan supaya dibawakan dua ekor kibas kepadanya untuk
dikorbankan sebagaimana hadis daripada ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha.
“Beliau Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam berkata (kepada ‘Aisyah), “Wahai ‘Aisyah, bawakanlah pisau ke sini.”
Kemudian beliau bersabda,
“Asahlah pisau ini dengan batu (pengasah).” ‘Aisyah pun melakukan apa yang di
perintahkan beliau. Setelah diasah, beliau mengambilnya dan mengambil kibas
tersebut lalu membaringkannya dan menyembelihnya...” (Hadis Riwayat Muslim,
10/149, no. 3637)
Kata Imam ash-Shan’ani
rahimahullah:
فيه دليل
على أنه يستحب إضجاع الغنم ولا تذبح قائمة ولا باركة لأنه أرفق بها وعليه أجمع
المسلمون ويكون الإضجاع على جانبها الأيسر لأنه أيسر للذابح في أخذ السكين باليمنى
وإمساك رأسها باليسار
“Ini adalah dalil yang
menjelaskan anjuran merebahkan haiwan yang hendak disembelih (dari jenis
kambing), dan ia tidak disembelih dalam keadaan berdiri atau duduk. Kerana
keadaan tersebut lebih mudah baginya dan ini adalah ijma’ (kesepakatan)
al-muslimun. Ia dilakukan dengan merebahkan haiwan di atas sisi kirinya di mana
ia lebih memudahkan orang yang menyembelih sambil memegang pisau di tangan
kanan dan memegang kepala haiwan dengan tangan kirinya.” (ash-Shan’ani, Subulus
Sulam, 4/162 – Maktabah at-Taufiqiyah)
Dalam hadis daripada Anas
radhiyallahu ‘anhu, ia menjelaskan posisi perletakan kaki kanan ketika
menyembelih. Kata Anas:
ضَحَّى
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِكَبْشَيْنِ أَمْلَحَيْنِ
فَرَأَيْتُهُ وَاضِعًا قَدَمَهُ عَلَى صِفَاحِهِمَا يُسَمِّي وَيُكَبِّرُ
فَذَبَحَهُمَا بِيَدِهِ
“Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam berkorban dengan dua ekor kibas yang warna putihnya lebih banyak dari
warna hitam. Aku melihat beliau meletakkan kaki beliau di atas rusuk kibas
tersebut sambil menyebut nama Allah dan bertakbir, lalu beliau menyembelih
kedua-duanya dengan tangan beliau sendiri.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 17/255,
Bab: Menyembelih Haiwan Korban Dengan Tangannya, no. 5132)
Manakala bagi unta, ianya
disembelih dalam keadaan berdiri di atas tiga kakinya dan kakinya yang kiri
bahagian hadapan diikat dengan tali. (Abu Malik Kamal, Shahih Fiqhus Sunnah,
2/364 – Maktabah at-Taufiqiyah)
[Kelima] Menyembelih Dengan
Alat yang Tajam Selain Kuku, Tulang, Gading, dan Gigi
Sebagaimana telah disebutkan
dalam hadis-hadis sebelumnya, disunnahkan supaya menyembelih haiwan menggunakan
pisau atau alat penyembelih yang tajam. Kemudian Rasulullah mengecualikannya
dengan gigi dan tulang.
Ketika seorang sahabat membunuh
seekor unta yang bertindak liar dengan tikaman (lemparan) tombak, Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
مَا
أَنْهَرَ الدَّمَ وَذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ فَكُلُوهُ لَيْسَ السِّنَّ
وَالظُّفُرَ وَسَأُحَدِّثُكُمْ عَنْ ذَلِكَ أَمَّا السِّنُّ فَعَظْمٌ وَأَمَّا
الظُّفُرُ فَمُدَى الْحَبَشَةِ
“Setiap apa yang ditumpahkan
darahnya dengan disebut nama Allah maka makanlah kecuali yang ditumpahkan
darahnya dengan gigi dan kuku, dan akan kusampaikan tentang itu. Adapun gigi,
ia termasuk tulang. Manakala kuku, ia adalah pisaunya orang-orang Habasyah.”
(Hadis Riwayat al-Bukhari, 8/391, no. 2308)
Kata Imam an-Nawawi rahimahullah
(Wafat: 676H):
وفى هذا
الحديث تصريح بجواز الذبح بكل محدد يقطع إلا الظفر والسن وسائر العظام
“Hadis ini menjelaskan tentang
dibolehkan menyembelih haiwan dengan apa jua alat yang tajam selagi mana boleh
untuk memotong selain kuku, gigi dan segala jenis tulang.” (Syarah Shahih
Muslim, 13/123)
[Keenam] Teknik Sembelihan
(at-Tadzkiyah)
At-Tadzkiyah menurut
bahasa adalah mashdar dari dzakaitu al-hayawan (aku
menyembelih haiwan). Dan isim (bentuk kata benda)nya adalah dzakah,
iaitu adz-Dzabh dan an-Nahr.
Menurut istilah, ia adalah faktor
yang menyebabkan dihalalkan memakan haiwan darat.
Para ulama menjelaskan bahawa an-Nahr (menusuk
pada bahagian leher) adalah teknik sembelihan khusus bagi unta, dan adz-Dzabh(sembelihan
dengan cara memotong di leher) adalah bagi haiwan selain unta.
Mazhab Abu Hanifah mengatakan,
“Penyembelihan adalah suatu kaedah yang syar’i untuk menjaga kesucian haiwan
agar halal untuk dimakan sekiranya ia halal dimakan. Atau bagi tujuan
memanfaatkan kulit dan bulunya jika haiwan tersebut tidak halal dimakan.”
(Shahih Fiqhus Sunnah, 2/357 – Maktabah at-Taufiqiyah)
Mazhab al-Hanabilah (pengikut
Ahmad B. Hanbal) mendefinisikannya sebagai, “Dzabh (memotong) atau Nahr
(menusuk) adalah kaedah penyembelihan untuk haiwan darat yang berada dalam
kawalan (yang mampu ditangkap) selain belalang atau yang sejenisnya dengan
memotong saluran halkum (trakea/salur pernafasan) dan mari’ (esofagus/salur
makanan), atau dengan cara menusuk bagi haiwan yang kuat meronta atau terhalang
dari menyembelihnya (sebagaimana membunuh haiwan buruan – Pen.).” (Shahih
Fiqhus Sunnah, 2/357 – Maktabah at-Taufiqiyah)
Kaedah membunuh haiwan buruan
yang liar yang tidak dapat ditangkap adalah dengan cara melemparkan (iaitu
menusukkan) pada mana-mana bahagian tubuhnya dengan senjata tajam atau dengan
menggunakan khidmat haiwan pemburu yang terlatih.
Adapun berkenaan syarat
sembelihan atau bahagian yang perlu diputuskan atau dipotong, Imam an-Nawawi
rahimahullah (Wafat: 676H) menyebutkan:
الشافعى
وأصحابه وموافقوهم لاتحصل الذكاة إلابقطع الحلقوم والمرئ بكمالهما ويستحب قطع
الودجين ولايشترط وهذا أصح الروايتين عن أحمد وقال بن المنذر أجمع العلماء على أنه
اذا قطع الحلقوم والمرئ والودجين وأسال الدم حصلت الذكاة قال واختلفوا فى قطع بعض
هذا
“Imam asy-Syafi’i, para
sahabatnya, dan orang-orang yang bersetuju dengannya mengatakan, “Tidak sah
suatu sembelihan melainkan setelah terpotong pada halkum (salur pernafasan) dan
mari’ (salur makanan/esofagus) secara sempurna. Dan disunnahkan memotong dua
urat darahnya yang lain (yang terdapat di sekitar leher), tetapi ini tidaklah
termasuk syarat. Dan ini juga adalah pendapat yang kuat dari Imam Ahmad
berdasarkan dua riwayat.
Ibnu al-Mundzir berkata, “Para
ulama telah sepakat (ijma’) bahawa apabila telah terpotong halkum (salur
pernafasan), salur makanannya (esofafus), dan kedua urat darah pada leher
haiwan sembelihan, serta mengalirkan darahnya, maka ini sudah dianggap sebagai
sembelihan yang benar dan sah.” Al-Mundzir melanjutkan, “Dan mereka (para
ulama) berselisih apabila yang terpotong hanya sebahagian dari apa yang
disebutkan ini.” (an-Nawawi, Syarah Shahih Muslim, 13/124)
Berkaitan haiwan liar atau haiwan
yang yang asalnya jinak tetapi kemudian menjadi liar, Imam an-Nawawi
rahimahullah menjelaskan:
وأما
المتوحش كالصيد فجميع أجزائه يذبح مادام متوحشا فإذا رماه بسهم أو أرسل عليه جارحة
فأصاب شيئا منه ومات به حل بالاجماع وأما اذا توحش انسى بأن ند بعير أو بقرة أو
فرس أوشردت شاة أو غيرها فهو كالصيد فيحل بالرمى إلى غير مذبحه وبإرسال الكلب
وغيره من الجوارح عليه
“Adapun bagi haiwan liar yang
termasuk haiwan buruan, maka seluruh anggotanya boleh dijadikan sebagai sasaran
sembelihan selagi mana ia liar dan tidak dapat ditangkap (untuk disembelih
secara normal) sehingga apabila dilempar dengan tusukan panah atau ditangkap
oleh anjing pemburu yang terlatih kemudian mengenai sebahagian dari anggota
badannya dan mati, maka hukumnya adalah halal dengan ijma’ (kesepakatan ulama).
Adapun jika haiwan jinak yang
bertukar liar (mengganas) seperti unta yang terlepas (atau mengamuk - pen.),
atau lembu, atau kuda, atau mungkin kambing dan selainnya, maka ia dianggap
sebagaimana haiwan buruan yang mana ia boleh dilempar dengan panah (objek
tajam) di selain tempat sembelihannya yang asal dan boleh juga ditangkap
menggunakan khidmat anjing pemburu yang terlatih.” (an-Nawawi, Syarah Shahih
Muslim, 13/126)
Ini adalah sebagaimana dalil
hadis daripada ‘Abayah B. Rifa’ah B. Rafi’ B. Khadij yang menjelaskan daripada
datuknya:
كُنَّا
مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِذِي الْحُلَيْفَةِ فَأَصَابَ
النَّاسَ جُوعٌ فَأَصَابُوا إِبِلًا وَغَنَمًا قَالَ وَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي أُخْرَيَاتِ الْقَوْمِ فَعَجِلُوا وَذَبَحُوا
وَنَصَبُوا الْقُدُورَ فَأَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْقُدُورِ
فَأُكْفِئَتْ ثُمَّ قَسَمَ فَعَدَلَ عَشَرَةً مِنْ الْغَنَمِ بِبَعِيرٍ فَنَدَّ
مِنْهَا بَعِيرٌ فَطَلَبُوهُ فَأَعْيَاهُمْ وَكَانَ فِي الْقَوْمِ خَيْلٌ
يَسِيرَةٌ فَأَهْوَى رَجُلٌ مِنْهُمْ بِسَهْمٍ فَحَبَسَهُ اللَّهُ ثُمَّ قَالَ
إِنَّ لِهَذِهِ الْبَهَائِمِ أَوَابِدَ كَأَوَابِدِ الْوَحْشِ فَمَا غَلَبَكُمْ
مِنْهَا فَاصْنَعُوا بِهِ هَكَذَا فَقَالَ جَدِّي إِنَّا نَرْجُو أَوْ نَخَافُ
الْعَدُوَّ غَدًا وَلَيْسَتْ مَعَنَا مُدًى أَفَنَذْبَحُ بِالْقَصَبِ قَالَ مَا
أَنْهَرَ الدَّمَ وَذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ فَكُلُوهُ لَيْسَ السِّنَّ
وَالظُّفُرَ وَسَأُحَدِّثُكُمْ عَنْ ذَلِكَ أَمَّا السِّنُّ فَعَظْمٌ وَأَمَّا
الظُّفُرُ فَمُدَى الْحَبَشَةِ
“Kami bersama Nabi Shallallahu
‘alaihi wa Sallam di Dzul Hulaifah ketika sebahagian orang mengalami kelaparan
lalu mereka mengambil (harta rampasan perang berupa) unta dan kambing. Ketika
itu Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berada di belakang bersama rombongan
yang lain. Orang-orang yang kelaparan tersebut menyembelih lalu mengambil
daging sebanyak satu kuali.
Maka Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam memerintahkan agar kuali tersebut ditumpahkan isinya. Kemudian Beliau
membahagi sama-rata di mana bahagian setiap sepuluh ekor kambing sama dengan
satu ekor unta. Tetapi kemudian ada seekor unta yang lari lalu mereka mencarinya
sampai kepenatan. Sementara itu di antara mereka ada yang memiliki seekor kuda
yang lincah lalu ia pun mencari unta yang terlepas tadi dan memburunya dengan
panah hingga akhirnya Allah mentakdirkannya dapat membunuh unta tersebut.
Beliau Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam bersabda, “Sesungguhnya haiwan seperti ini hukumnya sama dengan haiwan
liar (haiwan buruan). Maka apa sahaja yang terlepas dari kamu (dan gagal untuk
ditangkap), lakukanlah seperti ini.”
Datukku berkata, “Kita berharap
atau bimbang bertemu musuh pada esok hari sedangkan kita tidak memiliki pisau,
adakah kita boleh menyembelih dengan kayu?”
Beliau bersabda, “Setiap apa yang
ditumpahkan darahnya dengan disebut nama Allah maka makanlah kecuali yang
ditumpahkan darahnya dengan gigi dan kuku, dan akan kusampaikan tentang itu.
Adapun gigi, ia termasuk tulang. Manakala kuku, ia adalah pisaunya orang-orang
Habasyah.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 8/391, no. 2308)
Haiwan buruan yang mati hendaklah
ia mati dengan sebab terkena tusukan pada bahagian alat yang tajam yang
mengalirkan darah sama ada dengan mata lembing, panah, atau alat-alat yang
seumpamanya yang tajam. Dan bukan pada bahagian yang tumpul seperti misalnya
pada bahagian hulu lembing atau juga tidak boleh dibaling dengan bahan tumpul seperti
batu yang seumpamanya.
Melainkan sekiranya ia sempat
disembelih sebelum mati, maka halal. Jika mati kerana dilempar dengan objek
tumpul, maka haram dimakan.
Ini sebagaimana hadis ‘Adi B. Hatim radhiyallahu ‘anhu. Beliau berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam tentang berburu dengan lembing (tombak), maka beliau bersabda:
Ini sebagaimana hadis ‘Adi B. Hatim radhiyallahu ‘anhu. Beliau berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam tentang berburu dengan lembing (tombak), maka beliau bersabda:
إِذَا
أَصَبْتَ بِحَدِّهِ فَكُلْ فَإِذَا أَصَابَ بِعَرْضِهِ فَقَتَلَ فَإِنَّهُ وَقِيذٌ
“Apabila ia terkena pada bahagian
yang tajam, maka makanlah. Tetapi apabila terkena pada bahagian yang tumpul
lalu haiwan buruan tersebut terbunuh, maka janganlah memakannya kerana ia
termasuk haiwan yang terbunuh kerana dibaling dengan objek tumpul.” (Hadis
Riwayat al-Bukhari, 17/131, no. 5054)
[Ketujuh] Dibenci (makruh)
Menyembelih Haiwan Hingga Terputus Lehernya
Ini adalah berdasarkan penjelasan
dari kalangan sahabat dan ulama dari kalangan Tabi’in. Mereka membenci
perbuatan tersebut dan sebahagiannya enggan untuk memakannya.
Nafi’ mengatakan:
أن بن
عمر كان لا يأكل الشاة إذا نخعت
“Sesungguhnya Ibnu ‘Umar enggan
memakan daging kambing yang disembelih sehingga lehernya terputus.” (Mushannaf
‘Abdurrazzaq, 4/490, no. 8591)
Atha’ (ulama Tabi’in) berkata:
إن ذبح
ذابح فأبان الرأس فكل ما لم يتعمد ذلك
“Jika ada orang yang menyembelih
haiwan sehingga kepala terpisah dari tubuhnya maka kamu makanlah asalkan orang
tersebut melakukannya tanpa sengaja.” (Mushannaf ‘Abdurrazzaq, 4/491, no. 8599)
Thawus berkata:
لو أن
رجلا ذبح جديا فقطع رأسه لم يكن بأكله بأس
“Jika ada orang yang menyembelih
haiwan sehingga lehernya putus maka daging haiwan tersebut tetap boleh
dimakan.” (Mushannaf ‘Abdurrazzaq, 4/491, no. 8601)
Ma’mar mengatakan:
سئل
الزهري عن رجل ذبح بسيفه فقطع الرأس قال بئس ما فعل فقال الرجل فيأكلها قال نعم
“Ketika Imam az-Zuhri (ulama dari
kalangan Tabi’in) ditanya tentang seseorang yang menyembelih dengan menggunakan
pedang sehingga leher haiwan yang disembelih putus. Jawab beliau, “Buruk
sungguh perbuatan tersebut.” Beliau ditanya lagi, “Adakah dagingnya boleh
dimakan?” az-Zuhri menjawab, “Boleh.” (Mushannaf ‘Abdurrazzaq, 4/492, no. 8600)
[Kelapan] Menyebut Nama Allah
Ketika Menyembelih
Allah Subhanahu wa Ta’ala
berfirman:
وَلا
تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ
وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ
“Dan janganlah kamu memakan
haiwan-haiwan yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya, sesungguhnya
perbuatan tersebut adalah suatu kefasikan.” (al-An’am, 6: 121)
Kata Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wa Sallam, “Setiap apa yang ditumpahkan darahnya dengan disebut nama
Allah maka makanlah...” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 8/391, no. 2308)
Al-Hafiz Ibnu Katsir rahimahullah
(Wafat: 774H) menyatakan:
استدل
بهذه الآية الكريمة من ذهب إلى أنه لا تحل الذبيحة التي لم يذكر اسم الله عليها،
ولو كان الذابح مسلما
“Ayat ini adalah dalil bahawa
sembelihan tidak halal sekiranya tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya
walaupun yang menyembelihnya adalah seorang muslim.” (Tafsir Ibnu Katsir,
3/324)
Kata Ibnu ‘Abbas, “(Tetapi
sekiranya dia terlupa), maka tidak mengapa.” (Fathul Bari, 9/624)
Manakala ketika menyembelih
haiwan korban, disunnahkan membaca basmalah dan takbir (dengan lafaz bismillahi
Allahu akbar) sambil berdoa memohon agar korbannya diterima Allah. Bagi haiwan
buruan pula, nama Allah hendaklah disebut ketika melepaskan haiwan pemburu atau
ketika melemparkan senjata tajam ke arah sasaran.
Ini adalah sebagaimana sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:
وَمَا
صِدْتَ بِقَوْسِكَ فَذَكَرْتَ اسْمَ اللَّهِ فَكُلْ وَمَا صِدْتَ بِكَلْبِكَ
الْمُعَلَّمِ فَذَكَرْتَ اسْمَ اللَّهِ فَكُلْ وَمَا صِدْتَ بِكَلْبِكَ غَيْرِ
مُعَلَّمٍ فَأَدْرَكْتَ ذَكَاتَهُ فَكُلْ
[Kesembilan] Memastikan Haiwan
Benar-benar Mati
Haiwan yang disembelih hendaklah
dipastikan telah benar-benar mati terlebih dahulu sebelum dilakukan proses
seterusnya. Dan kematiannya hendaklah dilakukan dengan semata-mata sembelihan
tanpa sebarang tekanan atau paksaan.
Ini berdasarkan firman Allah
Ta’ala:
وَالْبُدْنَ
جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا
اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا
“Dan telah Kami jadikan untuk
kamu unta-unta itu sebahagian dari syi'ar Allah, kamu mendapat kebaikan yang
banyak padanya, maka sebutlah nama Allah ketika kamu menyembelihnya dalam
keadaan berdiri (dan telah terikat). Kemudian apabila telah rebah (mati), maka
makanlah darinya...” (Surah al-Hajj, 22: 36)
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam bersabda:
مَا
قُطِعَ مِنَ الْبَهِيمَةِ وَهِيَ حَيَّةٌ، فَهُوَ مَيْتَةٌ
“Apa-apa bahagian yang dipotong
dari haiwan yang masih hidup, maka potongan tersebut adalah bangkai.” (Hadis
Riwayat Ahmad, 36/233, no. 21903. 36/235, no. 21904. Dinilai hasan oleh
at-Tirmidzi dan Syu’aib al-Arnauth)
Ibnu Katsir menyatakan dalam
Tafsirnya, “Janganlah kamu mengambil daging unta setelah disembelih melainkan
setelah benar-benar mati dan tidak bergerak lagi. Disebutkan dalam hadis
marfu’:
ولا
تُعجِلُوا النفوسَ أن تَزْهَق
“Jangan dipaksa-paksa ruh haiwan
sembelihan agar segera keluar.”.” (Tafsir Ibnu Katsir, 5/428)
[Kesepuluh] Sembelihan Ahli
Kitab
Allah Subhanahu wa Ta’ala
berfirman:
الْيَوْمَ
أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ
لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ
“Pada hari ini dihalalkan bagi
kamu yang baik-baik. Makanan orang-orang yang diberi al-Kitab itu halal bagi
kamu, dan makanan kamu juga halal bagi mereka.” (Surah al-Ma’idah, 5: 5)
Makanan ahli kitab yang
dimaksudkan dalam ayat ini adalah sembelihan ahli kitab. Ini adalah suatu yang
telah disepakati oleh para ulama bahawa sembelihan mereka halal bagi umat
Islam. (Tafsir Ibnu Katsir, 3/40)
Secara umumnya, apa jua makanan
berupa hasil sembelihan ahli kitab, ia adalah halal bagi umat Islam melainkan
padanya jelas tanpa terselindung adalah makanan yang diharamkan bagi umat Islam
untuk memakannya, atau mengandungi unsur-unsur terlarang seperti bercampur
dengan khamr (arak), babi, atau padanya disebut nama selain nama Allah ketika
menyembelih. Adapun apa yang tidak diketahui di sebalik itu, maka cukuplah
maklumat secara umum dan tidak dibebankan ke atas kita untuk menyemak atau
mempersoalkannya secara mendalam terlebih dahulu sebelum memakannya.
Demikian juga dengan hasil
sembelihan yang datang dari umat Islam, maka kita menerimanya tanpa terlebih
dahulu mempertikai, mempersoal, atau menyemaknya secara terperinci. Melainkan
padanya secara jelas memiliki unsur-unsur yang haram lagi meragukan.
Ahli Kitab di sini merujuk kepada
Yahudi dan Nashara secara umum tanpa membezakan Ahli Kitab di zaman Nabi atau
di zaman sekarang, ataupun yang akan datang. Sama ada yang kuat berpegang
kepada ajarannya yang asal atau yang telah diubah-suai. Kerana Ahli Kitab di
zaman Nabi sendiri memang turut dikenali sebagai termasuk orang-orang yang
mengubah-suai Kitab yang diturunkan kepada mereka.
Apabila diberi daging hasil sembelihan,
dari mana-mana kalangan umat Islam atau Ahli Kitab, maka makanlah tanpa
ragu-ragu dan mulakannya dengan membaca basmallah.
Ini adalah sebagaimana keterangan
yang dapat diambil dari hadis ‘Aisyah radiyallahu ‘anha ketika bertanya perkara
berkaitan. ‘Aisyah bertanya:
يَا
رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ هَا هُنَا أَقْوَامًا حَدِيثٌ عَهْدُهُمْ بِشِرْكٍ
يَأْتُونَا بِلُحْمَانٍ لَا نَدْرِي يَذْكُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا أَمْ لَا
قَالَ اذْكُرُوا أَنْتُمْ اسْمَ اللَّهِ وَكُلُوا
“Wahai Rasulullah, di sini ada
beberapa kaum yang baru saja meninggalkan kesyirikan (baru masuk Islam), mereka
biasa membawakan daging untuk kami yang kami tidak tahu sama ada mereka
menyembelihnya dengan menyebut nama Allah atau pun tidak?” Nabi menjawab, “Kamu
sebutlah nama Allah, dan makanlah.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 22/400, no.
6849)
Dalam sebuah riwayat menyebutkan
ketika Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersama-sama para sahabatnya
dihadiahkan seekor kambing bakar oleh seorang wanita Yahudi, beliau pun
memakannya tanpa was-was atau memperincikannya terlebih dahulu kedudukan daging
tersebut walaupun pada daging tersebut rupa-rupanya mengandungi racun. (Rujuk
Tafsir Ibnu Katsir, 3/40)
Riwayat atau kisah ini menjadi
dalil bahawa tidak disunnahkan untuk terlalu memperincikan pemberian ahli kitab
yang berupa hasil sembelihannya sebelum memakannya.
[Kesebelas] Haram Menyembelih
Untuk Selain Allah
Allah Subhanahu wa Ta’ala
berfirman:
حُرِّمَتْ
عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ
اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ
وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى
النُّصُبِ
“Diharamkan bagi kamu (memakan)
bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain
Allah, yang mati tercekik, yang mati dipukul, yang mati terjatuh, yang mati
ditanduk, dan yang mati diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu
menyembelihnya. Dan (diharamkan bagi kamu) haiwan yang disembelih untuk
berhala.” (Surah al-Ma’idah, 5: 3)
Haiwan yang disembelih yang
padanya disebut dengan nama selain nama Allah, atau bagi tujuan pemujaan dan
penyembahan, maka hukumnya adalah haram dimakan secara ijma’.
[Kedua Belas] Penyembelihan
Janin Dalam Perut Induk
Apabila seekor haiwan yang
disembelih dan dalam kandungannya terdapat janin yang mati, maka janin tersebut
halal dimakan berdasarkan pendapat ulama yang paling sahih. Kerana ia secara
hakikinya telah tersembelih bersama-sama dengan penyembelihan ibunya. Ini
adalah pendapat jumhur kecuali Abu Hanifah.
Adapun bagi janin yang keluar
dalam keadaan hidup dengan hayat mustaqirah, maka tidak halal dimakan melainkan
dengan disembelih terlebih dahulu. (Abu Malik Kamal, Shahih Fiqhus Sunnah,
2/365-366 – Maktabah at-Taufiqiyah)
Pendapat ini didukung oleh hadis
Abu Sa’id, beliau berkata:
سَأَلْتُ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْجَنِينِ فَقَالَ
كُلُوهُ إِنْ شِئْتُمْ وَقَالَ مُسَدَّدٌ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ نَنْحَرُ
النَّاقَةَ وَنَذْبَحُ الْبَقَرَةَ وَالشَّاةَ فَنَجِدُ فِي بَطْنِهَا الْجَنِينَ
أَنُلْقِيهِ أَمْ نَأْكُلُهُ قَالَ كُلُوهُ إِنْ شِئْتُمْ فَإِنَّ ذَكَاتَهُ
ذَكَاةُ أُمِّهِ
“Aku bertanya kepada Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam tentang janin. Maka beliau berkata, “Makanlah
jika kamu suka.” Musaddad berkata, kami katakan, “Wahai Rasulullah, kami
menyembelih unta, lembu, dan kambing, kemudian kami dapati janin di dalam perutnya.
Adakah kami perlu membuangnya atau kami boleh memakannya?” Beliau berkata,
“Makanlah jika kamu mahu, kerana penyembelihannya adalah dengan menyembelih
ibunya.” (Hadis Riwayat Abu Daud, 8/3, no. 2444. Dinilai sahih oleh al-Albani)
[Ketiga Belas] Ringkasan
Syarat-syarat Umum Penyembelihan
1. Haiwan yang disembelih
hendaklah masih hidup ketika sembelihan dilaksanakan.
2. Matinya haiwan adalah dengan
secara normal (natural) hasil sembelihan.
3. Haiwan tersebut bukan termasuk
haiwan buruan di tanah haram.
4. Orang yang menyembelihnya
hendaklah berakal (tidak gila atau mabuk) sama ada lelaki ataupun wanita, sama
ada baligh atau pun belum, iaitu yang telah tamyiz (tahu membezakan di antara
yang baik dengan yang buruk).
5. Menyebut nama Allah ketika
menyembelih. Dan dimaafkan sekiranya terlupa.
6. Penyembelih hendaklah dari
kalangan Muslim atau Ahli Kitab.
7. Bukan dalam keadaan ihram.
Mereka yang menyembelih dalam keadaan sedang berihram, maka hasilnya adalah
bangkai. Dan syarat ini adalah bagi sembelihan haiwan buruan. Adapun bagi
haiwan yang jinak, tidak mengapa disembelih oleh orang-orang yang berihram.
8. Bukan disembelih untuk tujuan
pemujaan, penyembahan, dan yang padanya disebut selain dari nama Allah.
***Artikel ini diambil dari: Abu
Numair Nawawi B. Subandi (http://fiqh-sunnah.blogspot.com)
0 comments:
Post a Comment