Tulisan asal oleh Hj. Ibnor Azli Ibrahim dan Hj. Radzuan Nordin.
Kertas Kerja Seminar Kebangsaan Usul Fiqh 2004
Kertas Kerja Seminar Kebangsaan Usul Fiqh 2004
Penulisan ini menyentuh
tentang seorang tokoh dan pengasas kepada mazhab Syafie. Beliau merupakan
seorang ulamak tersohor dan istimewa di persada fiqh. Berketurunan suci dari
Rasulullah s.a.w dan pernah mengembara di banyak kota-kota Islam yang menjadikan
ketokohannya amat diyakini. Ilmu usul fiqh yang merupakan alat kepada
pembentukan hokum adalah merupakan ilmu yang paling diberikan pemerhatian dalam
mazhab yang diasaskannya.
Riwayat Ringkas Al-Imam
Al-Syafie
Ketokohan beliau sebagai
ulama diabadikan oleh Abu Thaur dengan katanya:
“Kami tidak pernah
menemui seorang ulama sehebat al-Syafie dan dia sendiri pasti tidak pernah
melihat ulama sehebat dirinya” (Ibnu Kathir 1974:252)
Nama penuh beliau ialah
Abu Abdullah Muhammad bin Idris bin al-Abbas bin Uthman bin Syafue bin al-Sa’b
bin Abdullah bin Ubaid bin Hashim bin al-Mutallib bin Abd Manaf bin Qusai
al-Qurasyiy al-Mutallibby al-Hijaziy al-Makkiy. Bertemu nasabnya dengan
Rasulullah s.a.w pada datuknya yang keempat iaitu Abd Manaf. Datuknya al-Sa’ib
adalah seorang sahabat Rasulullah s.a.w dan memeluk Islam selepas perang Badar.
Dalam perang tersebut al-Sa’ib berperanan membawa panji-panji Bani Hashim,
beliau akhirnya ditawan oleh Mujahidib. Al Sa’ib bertindak menebus dirinya dan
memeluk Islam (Al-Nawawi t.th:7).
Beliau dilahirkan di
Ghazzah (Gaza) di Palestin yang terletak kira-kira dua marhalah dari Baitul
Maqdis pada tahun 150 Hijriah. Pada tahun itu jugalah wafat al-imam Abu
Hanifah. Ibundanya telah membawanya bermusafir ke Mekah yang merupakan tanah
asal ayahnya di usia beliau dua tahun. Di Mekah beliau mendapat pendidikan awal
dengan menghafaz al-Quran di usia kanak-kanak dan bergaul pula dengan Bani
Huzail. Di perkampungan Bani Huzail beliau mempelajari Bahasa Arab dan
sasteranya dengan lebih mendalam (al-Hijawi 1995: 464). Beliau menuntut ilmu
Fiqh dari al-imam Muslim bin Khalid al-Zunjiy seorang ulama di Masjidil Haram.
Beliau akhirnya diizinkan memberi fatwa di Mekah di usia 15 tahun. Antara
guunya yang terkenal ialah Muslim bin Khalid, Sufyan Uyaynah dan al-imam Malik
(al-Futur 1995: 71).
Al-Syafie menyatakan
seperti yang dinukilkan oleh al-Hijawi, “Apabila aku kembali ke Mekah dari
Huzail lalu aku membacakan syair, sastera dan kesah-kesah lama Arab. Seorang
lelaki dari Al-Zubaidiyyin berkata: “Aku bimbang bersama kefasihan dan
kebijaksanaanmu kamu ini disertai pula oleh Fiqh makan kamu akan mengatasi
ulama zaman ini”. Aku bertanya: “Siapa yang kamu maksudkan”. Beliau berkata:
“Al-Imam Malik penghulu Muslimin zaman ini”. Jawapan ini memberi kesan kepada
diriku lalu aku meminjam kitan Al-Muwatta’ dan mengahafaznya dalam tempoh
Sembilan malam. Selepas itu aku bertemu Imam Malik dan mempelajari kitab
tersebut” (al-Hijawi 1995: 464/5). Beliau sempat berada di Yaman dan Iraq di
Baghdad khususnya beberapa kali. Kembara ilmunya terhenti di Mesir setelah
tersebar himpunan pendapatnya yang dinamakan al-Qaul al-Qadim di Iraq. Ketika
itu Mazhab Maliki tersebar luar di Mesir. Di Mesir, beliau menetap sehingga
wafat dan himpunan pendapatnya di sini dikenali sebagai al-Qaul al-Jadid
(al-Furtur 1995:71).
Al-Imam al-Syafie telah
menjelaskan usul mazhabnya dalam kitab al-Umm ketika beliau meringkaskan
tingkatan ilmu (al-Syafie 1968:346). Usul mazhab beliau ialah: al-Quran,
al-Sunnah, al-Ijma’ sahabat dan al-Qiyas. Beliau menerima kehujahan Khabar Ahad
danHadis Mursal dengan syarat-syarat tertentu. Beliau tidak mensyaratkan
Shuhrah dalam Khabar Ahad seperti yang dilakukanoleh Abu Hanifah. Beliau juga
tidak mensyaratkan ia bertepatan dengan amalan Ahl Al-Madinah seperti yang
dilakukan oleh Imam Malik. Hadis Mursal yang diterimanya pula ialah dari
golongan Tabiin yang utama seperti Said bin al-Musayyab dengan syarat-syarat
sampingan. Beliau wafat di Mesir pada tahun 204 Hijriah (Abdul Karim Zaidan
1996:141).
Penyusunan Ilmu Usul
Fiqh Di Zaman Al-Syafie
Al-Imam al-Syafie adalah
ulama mazhab yang ketika selepas Abu Hanifah, Malik dan selepasnya adalah Ahmad
bin Hanbal. Kedua-dua imam mazhab yang sebelumnya adalah antara ulama yang
paling banyak meninggalkan khazanah fiqh yang perlu diuruskan dengan baik.
Inilah yang mendorong al-Syafie untuk melakukan suatu pembaharuan Usul Fiqh
yang mudah dituruti, di samping sebab lain yang akan disebutkan selepas ini.
Antara sebab-sebab penyusunan Ilmu Usul Fiqh ini ialah:
1) Faktor
jauhnya zaman al-imam al-Syafie dari zaman Rasulullah s.a.w yang membuatkan
para fuqaha terlalu memerlukan kepada suatu kaedah pembentukan hukum yang boeh
dirujuk ketika mereka berhadapan dengan perkara baru yang tidak wujud sebelum
ini. Dalam hal ini Ibnu Khadun menyatakan:
“Apabila zaman salaf
berlalu, seluruh ilmu telah menjadi ciptaan baru yang dipelajari secara
bersistem seperti yang kita jelaskan sebelum ini, maka para fuqaha telah
berusaha menghasilkan suatu kaedah dan undang-undang khas dalam membentuk hukum
dari dail-dalil Syarie. Mereka telah menyusun ilmu yang tersendiri dalam bidang
ini dan dinamakan ilmu Usul Fiqh” (Ibnu Khaldun 1993: 455).
2) Wujudnya
perselisihan para fuqaha akibat berbeza aliran dalam permasalahan fiqh. Aliran
yang dimaksudkan ialah aliran Ahl al-Hadis dan aliran Ahl Ra’yi. Al-Imam
al-Syafie telah mengkaji hal ini. Beliau melihat perbalahan dalam menegakkan
fahaman masing-masing anatara aliran ini perlu dibendung. Dalam hal ini
al-Hijawi menyatakan:
“Antara perkara yang
mereka anggap sebagau tercela ialah sesuatu yang tidak dilakukan oleh ulama
mereka. Mereka berkata: kalaulah ia perkara yang baik nescaya ulama kita
melakukannya dan seterusnya menjadi masyhur. Maka satu golongan menyalahkan
golongan yang lain dengan menuduhnya meninggalkan sunnah dan mengikut akal
semata-mata, manakala yang satu lagi menuduh golongan pertama sebagai lemah
akal dan beku fikiran” (al-Hijawi 1980: 316).
3) Pencemaran
bahasa (bahasa Arab) yang berlaku akibat percampuran antara perbagai bangsa di
kota-kota utama Islam. Perkara ini memberi kesan kepada kemahiran memahami
nas-nas Syarie dan menyukarkan pembentukkan hukum. Oleh itu suatu undang-undang
dan kaedah perlu dibentuk untuk mengawal aktiviti istinbat.
4) Keperluan
yang mendesak kepada penggunaan Qiyas akibat berlakunya masalah-masalah baru
yang belum terjadi sebelum ini. Adalah suatu yang sukar untuk mengeluarkan
hukumnya secara terus dari al-Quran dan al-Sunnah, sebalikknya masalah itu
perlu dikenal pasti illahnya dan kemudia diberikan hukum menerusi petunjuk nas
(al-Berdisiy 1997: 10).
Al-Syafie Ulama Pertama
Menyusun Ilmu Usul Fiqh
Ulama pertama yang
menyusun lmu Usul Fiqh sebagai suatu ilmu yang tersendiri ialah al-Imam
al-Syafie al-Mutallibi al-Quraisyi. Inilah pendapat jumhur Ulama dan perkara
ini dipersetujui secara ijma’. Ibnu Khaldun menyatakan:
“Orang pertama menyusun
Ilmu Usul Fiqh ialah al-Imam al-Syafie r.a. ia
dimuatkan di dalam kitabnya yang masyhur iaitu: al-Risalah. Beliau
membahaskan persoalan suruhan, tegahan, al-Bayan, al-Khabar, konsep nasakh dan
hukum illah yang dinaskan melalui al-Qiyas” (Ibnu Khaldun 1993: 455).
Perkara ini juga telah
disepakati oleh para ulama seperti yang dinyatakan oleh al-Imam al-Isnawi:
“Imam kita al-Syafie
adalah pelopor kepada ilmu ini tanpa ada pertikaian lagi. Beliau adalah
pengasan ilmu ini secara ijma’ ulama” (al-Asnawi 1978: 45).
Kenyataan ini disokong
oleh al-Sayuti seperti yang disebutkan oleh al-Hijawi:
“Al-Sayuti menyatakan: secara
ijma’nya, para ulama memperakui bahawa Syafie adalah penyusun kepada ilmu ini.
Beliau adalah orang pertama yang memperkatakannya lantas mereka meminta belau
menulisnya. Imam-imam sebelumnya ada mengisyaratkan kaedah-kaedah itu dalam
kitab-kitab dan pengajaran mereka seperti al-Imam Malik, al-Imam Abu Yusuf dan
al-Imam Muhammad bin Hassan” (al-Hijawi 1980: 404).
Kita perlu memahami,
meskipon al-Imam al-Syafie merupakan orang pertama mengasaskan penyusunan ilmu
ini sedemikian rupa, namun begitu ulama-ulama sebelumnya tetap berperanan dalam
membentuk kaedah-kaedah yang boleh diguna pakai dalam mazhab mereka. Malangya
mereka tidak meletakkannya dalam suatu susunan yang lengkap yang mencakupi
keeluruhan konsep, tajuk dan permasalahannya. Persembahan yang lengkap inilah
yang menjadikan al-Syafie terkehadapan dalam hal ini.
Terdapat juga pendapat
yang menyatakan imam-imam sebelum al-Syafie seperti al-Imam Abu Hanifah,
al-imam Malik, al-imam Abu Yusuf dan al-Imam Muhammad bin Hassan telah
mendahuluinya dalam penysuunan ilmu Usul Fiqh. Kenyataan ini boleh ditolak
balik secara logik apabila tidak terdapat apa-apa kitab sampai kepada kita yang
mengandungi hasil susunan ilmu ini selain dari al-Syafie. Perlu juga diakui
bahawa tiada suatu ilmu pon yang boleh berkembang secara spontan dan tiba-tiba,
ia perlu kepada tahap-tahap yang tertentu sebelum ia menjadi matang dan lengkap
sehingga ia boleh disusun denga sempurna.
Tidak boleh dinafikan
bahawasanya ilmu Usul Fiqh telah diperkatakan oleh ulama-ulama sebelum al-Syafie
bahkan konsepnya adalah jelas semenjak di zaman RAsulullah s.a.w lagi. Apa yang
dimaksudkan dengan terkehadapannya al-Syafie dalam bidang ini ialah “dalam
penyusunan ilmu itu”. Sudah pasti tidak seorang pun yang mendahuluinya kerana
beliaulah yang menyusun ilmu itu secara lengkap dan sampai ketangan kita
sehingga hari ini (Abu Sulaiman 1983: 65).
0 comments:
Post a Comment